МЕТА: познайомити учнів з особистістю поета, з
його світоглядом;
працювати
над виразним читанням і аналізом віршів Байрона;
розвивати
вміння виразно читати і аналізувати вірші;
виховувати
почуття прекрасного.
ОБЛАДНАННЯ: портрет поета, тексти поезій.
ТИП УРОКУ: урок – дослідження життя та творчості Байрона.
…він любив людство, але зневажав і
ненавидів людей,
Серед яких почувався одиноким і
покинутим.
В.Белінський
ЛІРИКА –
СТАНСИ –
БАЙРОНІЗМ – (ЗАПИСИ НА ДОШЦІ)
ХІД
УРОКУ
ВЧИТЕЛЬ
зачитує епіграф, ставить проблемне запитання
ЧОМУ Ж УЛЮБЛЕНЕЦЬ ДОЛІ, ЩО ЛЮБИТЬ ЛЮДСТВО,
НЕНАВИДИТЬ ЛЮДЕЙ І ВІДЧУВАЄ ГЛИБОКУ САМОТНІСТЬ
- відповідь на це запитання дамо наприкінці уроку.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ
ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.
- Що ви
знаєте про Байрона?
- Чому він
вирішує виїхати з Англії?
- В яких
країнах побував?
- Що ви
знаєте про внесок Байрона у світовий літературний процес?
- Яким ви
уявляєте Байрона, ознайомившись із його біографією?
ВЧИТЕЛЬ: Сьогодні ми поглибимо знання про лірику,
виявимо її особливості. (запис у зошит)
ЛІРИКА – громадянська,
філософська, пейзажна, інтимна.
ВЧИТЕЛЬ: які твори про титана
Прометея ви знаєте?
До цього образу звертався і Байрон.
ЧИТАННЯ ВІРША «ПРОМЕТЕЙ» ст. 264
- У чому
«гріх» Прометея?
- Які риси
характеру стали прикладом для смертних?
- Що
уособлює Прометей?
- До якого
виду лірики належить (філософська)
ЧИТАННЯ
ВІРША «ХОТІВ БИ ЖИТИ ЗНОВ У ГОРАХ» ст.260
- Чому
душа героя прагне в гори?
- Чому
ліричний герой відчуває себе сиротою?
- Назвіть
головну тему вірша(самотність, розчарування, світова скорбота)
ВЧИТЕЛЬ:
ЛЮДИНА ЗАВЖДИ НАМАГАЛАСЬ ЗА ДОПОМОГОЮ СЛОВА ВИРАЗИТИ ТЕ, ЩО ВІДЧУВАЛА: РАДІСТЬ,
СМУТОК, РОЗЧАРУВАННЯ, КОХАННЯ. БАЙРОН ЧАСТО ЗАКОХУВАВСЯ І ВІДОБРАЗИВ ЦЕ У СВОЇХ
ВІРШАХ.
ПОВІДОМЛЕННЯ
УЧНІВ ПРО КОХАННЯ БАЙРОНА:
- КАРОЛІНА
ЛЕМ;
-
АВГУСТА ЛІ; (читання «Стансів до Августи» англійською та українською мовами)
- яким постає образ коханої у вірші?
- чи
може розлука примусити ліричного героя схилитися перед ударами долі?
АНАБЕЛА
МІЛЬБЕНГ; (читання вірша «ПРОЩАВАЙ»)
- кому
присвячений вірш?
- чи
безболісним було розставання?
ТЕРЕЗА ГВІЧІОЛІ.
ВІДПОВІДЬ НА ПРОБЛЕМНЕ
ЗАПИТАННЯ (епіграф)
ВЧИТЕЛЬ:
Сьогодні ми познайомились з новими фактами біографії поета, пов’язані з
коханням, послухали вірші . Сподіваюсь, вони не залишили вас байдужими.
ЯК ВИ ДУМАЄТЕ,
ЧИ МОЖУТЬ ВІРШІ БАЙРОНА СХВИЛЮВАТИ СУЧАСНУ МОЛОДЬ? ЧИМ САМЕ?
ДОМАШНЄ
ЗАВДАННЯ
– прочитати поему «Мазепа».
Урок – дослідження за поемами
Дж.Байрона «Мазепа», В. Сосюри
«Мазепа», В.Гюго
«Мазепа», О. Пушкіна «Полтава».
ЦІЛІ:
Навчальні: розкрити образ Івана Мазепи як
історичної особи та романтичного героя;
Розвивальні: розвивати навички
дослідницької роботи, виразного читання та аналізу твору;
Виховні: виховувати любов до історії
українського народу, формувати почуття патріотизму, людської гідності.
Обладнання: портрети гетьмана Мазепи, поетів Сосюри, Гюго, Байрона, Пушкіна,
мультимедійний проектор, вислови про Мазепу.
ХІД УРОКУ
1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
2.ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.
УЧЕНЬ:
Іван
Степанович Мазепа. Хто він?
Як жив? Творив? Що був
за чоловік?
Вкраїнської землі
разючий промінь
На чужині скінчив в
неславі вік.
Крізь товщу років я
його шукаю
В Батурині, в Бендерах, вигнанні.
Як мало про життя
Мазепи знаю!
І соромно , і боляче
мені.
Про нього пишуть світові
поети
І ще писатимуть багато
літ.
Один із загадкових на планеті,
Що залишив такий
яскравий слід!
Страждання чашу він
налив по вінця,
І хоч важка, та випив
всю до дна,
Горжуся тим, що він
був українцем
І що у нас вітчизна з
ним одна.
Вчитель: Іван Степанович Мазепа…Український гетьман, найбільш
суперечлива постать в історії. Його називають патріотом України, хитрим
кар’єристом, майже святим і, водночас, проклятим. Його імя тісно пов’язане з
Україною, боротьбою за її незалежність .
Коли б такого сина мала
Ти, Україно, ще хоч раз-
То сто разів не помирала б
В обіймах царського вандала,
Не полотніла б від образ.
РИСИ РОМАНТИЧНОГО ГЕРОЯ В ОБРАЗІ
МАЗЕПИ.
МЕТА: поглибити знання учнів про
романтизм , показати поєднання в поемі Байрона історичних подій та творчого
вимислу; розкрити риси романтичного героя в образі Мазепи; розвивати навички
дослідницької та самостійної роботи,
навички усного мовлення; виховувати любов до художнього слова, повагу до
історичного минулого.
ОБЛАДНАННЯ
мультимедійна презентація , тексти поеми, картки для роботи в групах.
ТИП УРОКУ: урок – дослідження
ХІД УРОКУ
1.
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
2.
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
-
Що називають романтизмом?
-
Основні ознаки романтизму?
-
Хто такий романтичний герой?
-
Яка течія виникла у
літературі завдяки Байрону?
-
Якого героя ми називаємо
«байронічним»?
3.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.
ВЧИТЕЛЬ: Сьогодні ми продовжимо
вивчення творчості Дж. Байрона. Темою уроку буде поема «МАЗЕПА» . Ми повинні
вияснити, що стало історичною основою і
романтичною вигадкою у поемі та схарактеризувати Мазепу як романтичного героя.
4 ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Байрон і Мазепа – між ними ціле
століття! Цікаво, чим же привабила англійського поета постать українського
гетьмана. Давайте пригадаємо, що вам відомо з уроків історії про Івана Мазепу?
СТВОРЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНОГО ГРОНА
ІВАН МАЗЕПА – ДИПЛОМАТ, ПОЛІТИЧНИЙ ДІЯЧ, ГЕТЬМАН, ПОЛІГЛОТ, МЕЦЕНАТ,
ПАТРІОТ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ГРУПИ «ІСТОРИКІВ» ПРО МАЗЕПУ
ВЧИТЕЛЬ: А яким же змальований Мазепа
у поемі Байрона – приятелем Петра 1, борцем за інтереси України, політичним
діячем, чи звичайною людиною зі своїми почуттями та таємницями? Чого більше в
поемі: історичної дійсності чи видумки автора?
ПОВІДОМЛЕННЯ «ДОСЛІДНИКІВ ТВОРЧОСТІ БАЙРОНА»
БЕСІДА - чому Байрон зацікавився
легендою про Мазепу?
-
Які історичні події зображено
у творі?
-
Чого більше у творі:
історичної основи чи міфологізму?
РОБОТА ЗІ ЗМІСТОМ ПОЕМИ
-Зі скількох частин складається поема?
-З чого починається поема?
-Чим саме починається сама поема?
- Яким постає перед нами Мазепа на
початку поеми?
- Як ви думаєте, чому гетьман так
піклується про свого коня?
- З яким проханням звертається Карл
12 до Мазепи під час перепочинку?
-Яку історію розказав Мазепа?
- Які перешкоди були на шляху дикого
коня?
ХУДОЖНЄ ЧИТАННЯ УРИВКА ІЗ ПОЕМИ
…А на шляху ні міст, ні сіл-
Крім степу……
ВЧИТЕЛЬ
- юний Мазепа пережив багато фізичних і моральних мук, вже майже втратив
надію на порятунок. Хто врятував Мазепу? (козаки)
Прокинувсь…Де я?
Людське схилилося лице
Ласкаво, ніжно наді мною?....
-
Чим завершується поема?
ВЧИТЕЛЬ На початку уроку ми пригадали, хто такий
романтичний та байронічний герой.
-чи можна віднести образ Мазепи до романтичного байронічного героя.
-Давайте визначимо риси романтичного
героя в образі Мазепи (учні по черзі
йдуть до дошки і записують) сильний,
відважний, має власну гідність, бунтар, самотній, надійний, вірний , гордий,
мужній, нескорений, незламний, романтичний, шляхетний…
РОБОТА В ГРУПАХ
1ГРУПА. ДОВЕДІТЬ, ЩО ГЕРОЙ – НЕЗВИЧАЙНА ОСОБИСТІСТЬ,
БУНТАР.
2 ГРУПА, ДОВЕДІТЬ, ЩО ЦЕ ОСОБИСТІСТЬ,
ЗДАТНА НА ГЛИБОКІ І СИЛЬНІ ПОЧУТТЯ
3
ГРУПА. ДОВЕДІТЬ, ЩО ЦЕ САМОТНІЙ,
АЛЕ НЕСКОРЕНИЙ ГЕРОЙ.
4 ГРУПА .ДОВЕДІТЬ, ЩО ГЕРОЙ СИЛЬНА ОСОБИСТІСТЬ,
5 ГРУПА. ДОВЕДІТЬ, ЩО ПОЕМА «ЦЕ РОМАНТИЧНИЙ МІФ, НА ЯКОМУ ЧАСТКОВО ВІДБИЛАСЬ ОСОБИСТІСТЬ БАЙРОНА»
5 ГРУПА. ДОВЕДІТЬ, ЩО ПОЕМА «ЦЕ РОМАНТИЧНИЙ МІФ, НА ЯКОМУ ЧАСТКОВО ВІДБИЛАСЬ ОСОБИСТІСТЬ БАЙРОНА»
ВЧИТЕЛЬ
Мазепа – не ідеальна людина, заради пристрасті він був готовий на все.
ДОВЕДІТЬ,ЩО ПОЕМА БАЙРОНА -
РОМАНТИЧНИЙ ТВІР.
ДОСЛІДЖЕННЯ СИМВОЛІВ У ПОЕМІ
-
КІНЬ- символ вдачі, людської
долі.
КАРЛ 12 втрачає коня (доля відвернулась відвернулась
від нього)
МАЗЕПА зберіг коня (доля до нього прихильна)
«ДИКИЙ КІНЬ» - фатальна доля, втілення смерті, символ
кари небесної.
ОБРАЗ УКРАЇНИ – вільна країна.
ЧАГАРНИК, ЛІС – життєві перепони.
БЕЗМЕЖНИЙ СТЕП – символ самотності
ЗГРАЯ ВОВКІВ – символ жорстокості, зла
ВОРОН – наближення смерті
СОНЦЕ – символ життя.
ВОДА –живуща сила
ОБРАЗ ВЕРШНИКА
МАЗЕПИ стає символом:
-неспокійної душі; нескореної сили; постійної
небезпеки; уособлення вільної людини;
ПІДСУМОК УРОКУ
Що вам запам’яталось, що нового ви дізнались, яке
враження справила на вас поема Байрона?
ВЧИТЕЛЬ
Сьогодні ми з вами поглибили знання про романтизм , як літературний напрям, аналізували художній
твір, порівнювали історичні факти з романтичними міфами, розвивали навички
критичного мислення, дослідницької роботи, виразного читання, доводили власну
думку.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ :
ОБРАЗ МАЗЕПИ У ТВОРАХ ЛІТЕРАТУРИ, СТВОРИТИ ПРЕЗЕНТАЦІЮ.
Комментариев нет:
Отправить комментарий